De Momo App werkt met een slimme bedsensor, de BedSense, die bij bewoners onder het matras ligt. De BedSense detecteert macro- en micro bewegingen, zoals houdingsveranderingen en kleine trillingen die te maken hebben met ademhaling en hartslag. Algoritmes vertalen de metingen naar gebruiksvriendelijke inzichten in de Momo App.
In het overzicht is te zien wie rustig in bed ligt en welke (valgevaarlijke) bewoner probeert uit bed te komen. Dit helpt bij het voorkomen van valincidenten en het verlenen van service. Weekoverzichten van de bewegings- en nachtpatronen van de bewoners zijn ook terug te zien. Deze inzichten helpen bij het voorkomen van letsel en het bevorderen van de nachtrust.
De voorspellende, live en historische inzichten helpen zorgverleners met persoonsgerichte zorg. Zorgverleners hebben in één oogopslag overzicht over alle bewoners en hun nachtrust. Zo kunnen ze gericht werken.
“De belangrijkste overweging van Fundis om geld vanuit FundIQare te investeren in Momo Medical is dat het een oplossing biedt voor een van de grote uitdagingen binnen de zorg. De werkdruk onder medewerkers in de zorg is ontzettend hoog.”, aldus Jacqueline van Wijngaarden, Financieel Directeur Fundis. Voor zorgverleners levert de Bedsense een tijdwinst op van 2 tot 4 uur per dienst. Voor bewoners is het resultaat 28% valreductie en een betere nachtrust. “De BedSense geeft de zorgmedewerkers inzicht in welke cliënt zorg nodig heeft en welke niet, dat verlicht de werkdruk en tevens verbetert het de nachtrust van zorgvragers en verlaagt het valincidenten. Bovendien is investeren in technologie met het toenemend tekort aan zorgmedewerkers van groot belang. Binnen Fundis zijn diverse zorgaanbieders zeer geïnteresseerd in het toepassen van deze ingenieuze technologie.”
Momo Medical wil zorgverleners helpen bij het zorgen voor onze ouders en grootouders. Want als zorgverleners plezier hebben, maken ze een omgeving waar iedereen zich geliefd en verzorgd voelt.